Permittering: 3 krav

Preben Kløvfjell fra Tveter og Kløvfjell Advokatfirma

Lurer du på noe innen arbeidsrett? Ta kontakt med en av våre spesialister

Preben Kløvfjell

Spesialist på Arbeidsrett

Permittering av ansatte

Permittering er et midlertidig tiltak arbeidsgivere kan benytte når det oppstår uforutsette utfordringer som gjør at driften må reduseres eller stanses helt. Reglene om permittering er i hovedsak ulovfestede, med unntak av permitteringslønnsloven, som regulerer arbeidsgivers plikt til å betale lønn i starten av en permitteringsperiode. Tariffavtaler, særlig Hovedavtalen mellom LO og NHO, gir føringer for hvordan permitteringsprosesser skal håndteres.

I denne artikkelen gjennomgår vi hva som kreves for at en permittering skal være gyldig, hvordan prosessen gjennomføres, hvilke krav som stilles til varsling, og hvilke rettigheter arbeidstaker har under permitteringsperioden.

Når kan arbeidsgiver permittere ansatte?

For at en arbeidsgiver skal kunne iverksette permittering, må følgende vilkår være oppfylt:

  1. Saklig grunn
    Permittering kan bare skje dersom det foreligger en saklig grunn knyttet til bedriftens situasjon. Dette kan for eksempel være:
    • Sviktende ordretilgang eller markedssituasjon
    • Driftsstans på grunn av råstoffmangel
    • Produksjonsstans på grunn av offentlige pålegg (for eksempel under en pandemi)
    • Naturkatastrofer eller uforutsette hendelser
  2. Midlertidig karakter
    Problemet som fører til permitteringen må være midlertidig. Dersom arbeidsgiver vet at det ikke vil være grunnlag for å ta de ansatte tilbake på jobb, skal oppsigelse benyttes i stedet.
  3. Ikke begrunnet i arbeidstakers forhold
    En ansatt kan ikke permitteres basert på personlige forhold som manglende arbeidsinnsats eller samarbeidsproblemer. I slike tilfeller må arbeidsgiver følge oppsigelsesreglene i arbeidsmiljøloven.

Les mer om tilretteleggingsplikt

Fremgangsmåte ved permittering

1. Drøftelser med tillitsvalgte

Før arbeidsgiver kan fatte en beslutning om permittering, bør det gjennomføres et drøftelsesmøte med tillitsvalgte eller ansatte. Selv om det ikke er en lovpålagt plikt, er dette et krav i tariffbundne bedrifter.
Drøftelsene bør blant annet omhandle:

  • Behovet for permittering
  • Hvor mange som blir berørt
  • Utvelgelseskriterier (hvem skal permitteres?)
  • Tidsrammen for permitteringen

2. Utvelgelse av hvem som skal permitteres

Arbeidsgiver må bruke saklige kriterier for å velge hvem som skal permitteres. I tariffbundne bedrifter gjelder hovedregelen om at ansiennitet skal legges til grunn, men unntak kan gjøres dersom bedriften har saklig grunn til å vurdere andre faktorer, som spesialisert kompetanse.

3. Varsel om permittering

Når arbeidsgiver har bestemt seg for å gjennomføre permitteringer, må de berørte ansatte få et skriftlig varsel.

  • Hovedregelen er at varselet skal gis minst 14 dager før permitteringen trer i kraft.
  • Ved uforutsette hendelser (f.eks. en plutselig naturkatastrofe eller akutt markedssvikt) kan varslingsfristen være kun 2 dager, men dette gjelder bare dersom bedriften ikke kunne forutse situasjonen.

Hva må permitteringsvarselet inneholde?

  • Årsaken til permitteringen
  • Om permitteringen er hel eller delvis
  • Startdato og forventet varighet
  • Informasjon om rettigheter, inkludert dagpenger fra NAV

Arbeidstakeren må sende inn permitteringsvarselet til NAV når de søker om dagpenger.

Les mer om arbeidsforhold

Lønn og dagpenger under permittering

1. Arbeidsgivers lønnsplikt (arbeidsgiverperioden)

I de første 10 dagene etter at permitteringen trer i kraft, må arbeidsgiver betale full lønn til arbeidstakeren. Dette kalles arbeidsgiverperioden.

2. Dagpenger fra NAV

Etter arbeidsgiverperioden kan arbeidstakeren søke dagpenger fra NAV, forutsatt at følgende vilkår er oppfylt:

  • Arbeidstiden må være redusert med minst 50 %
  • Arbeidstakeren må ha hatt en viss arbeidsinntekt det siste året for å ha rett til dagpenger

Dagpengesatsen utgjør 80 % av inntekten opp til 3G og 62,4 % av inntekten mellom 3G og 6G (G = grunnbeløpet i folketrygden).

3. Hvor lenge kan en permittering vare?

Arbeidsgiver kan permittere en ansatt i maksimalt 26 uker i løpet av en 18-måneders periode.
Under koronapandemien ble permitteringsperioden midlertidig utvidet til 52 uker, men fra 1. juli 2021 ble grensen satt tilbake til 26 uker.

Les mer om arbeidsrett

Oppsigelse under permittering

Hvis arbeidsgiver sier opp den permitterte?

Dersom arbeidsgiver velger å si opp en permittert arbeidstaker, gjelder de vanlige reglene for oppsigelse. Det betyr at:

  • Arbeidstakeren har rett og plikt til å arbeide i oppsigelsestiden.
  • Arbeidsgiver må betale full lønn gjennom oppsigelsesperioden.
  • Permitteringen opphører, og oppsigelsesreglene trer i kraft.

Hvis arbeidstaker selv sier opp

Dersom arbeidstaker velger å si opp under permittering, gjelder en oppsigelsesfrist på 14 dager. Oppsigelsestiden begynner å løpe fra det tidspunktet oppsigelsen er mottatt av arbeidsgiver, forutsatt at arbeidsgiverperioden er utløpt. Dette gjelder også ved delvis permittering.

Permittering vs. oppsigelse – hva bør arbeidsgiver velge?

Permittering skal kun benyttes når det er en midlertidig nedgang i arbeidsmengde, og det forventes at den ansatte kan komme tilbake til arbeid. Dersom det er klart at behovet for arbeidskraft ikke vil komme tilbake, bør arbeidsgiver heller gi oppsigelse.

Oppsummering

Permittering er et virkemiddel arbeidsgivere kan bruke for å tilpasse arbeidsstyrken til midlertidige utfordringer. For å være lovlig må permittering være saklig begrunnet, ha midlertidig karakter, og ikke være basert på arbeidstakerens personlige forhold. Arbeidsgivere må følge regler om drøfting, varslingsfrister, og utvelgelseskriterier.

Arbeidstakere som blir permittert har rett til full lønn i 10 dager fra arbeidsgiver, deretter kan de søke dagpenger fra NAV. Maksimal permitteringsperiode er 26 uker innenfor 18 måneder.

Dersom arbeidsgiver ønsker å si opp en permittert ansatt, må de ordinære oppsigelsesreglene følges. På samme måte har arbeidstakere mulighet til å si opp med 14 dagers frist.

Les mer om arbeidsavklaringspenger






Advokater som kan hjelpe deg med Arbeidsrett
No data was found
Våre dyktige advokater kan hjelpe deg med alt innen Arbeidsrett

Vi har mange dyktige advokater som kan hjelpe deg med din sak. Ta kontakt med oss for en uforpliktende samtale.

Relaterte artikler

yrkessykdom for mann som har nakkeproblemer

Yrkessykdom – erstatning og saksbehandling

Nedbemanning blandt kollegaer

Nedbemanning – er du i fare?

Person leder bemanningsforetak på byggeplass

Hvordan påvirker de nye innleiereglene byggebransjen

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få med deg siste nytt i advokat bransjen.